We Need Sweet!

Wij mensen hebben behoefte aan zoet. Echt zoet. Van nature. En ik bedoel niet een zoete carameltaart, maar het zoet van het léven. Genieten. Ontspannen. Rust. Landen in je lijf. Het ‘zoete’ van het leven: we need sweet! 

Helaas komen we daar niet goed aan toe. Aan die rust. Dat genieten. We rennen maar door. Ontspanning zoeken we voor de TV, en zoet geven we onszelf door een overmaat aan verkeerde koolhydraten die ons nog verder het insuline-resistentie bos insturen.

 

Insuline resistentie

Insuline resistentie is een sluipschutter: de meeste mensen weten niet dat ze het hebben, terwijl het wanneer het onbehandeld blijft kan leiden tot diabetes type 2, hart en vaatziekten waaronder hartaanvallen, de ziekte van Alzheimer, PCOS, een vette lever en nog meer.

Klachten die bij insuline-resistentie horen zijn:

  • acné en onrustige huid
  • gewichtstoename, vooral op de buik
  • emotionele disbalans
  • hoge bloeddruk
  • vermoeidheid
  • brainfog: een slechte concentratie en geheugen
  • en daarbij een e-nor-me behoefte aan ZOET

De overmatige behoefte aan zoet komt doordat de cellen niet de energie krijgen die ze wel is ‘beloofd’. Wanneer je eet krijgen je cellen de boodschap van je brein dat er energie aankomt. Hoera! Maar als je cellen vervolgens de energie niet kunnen opnemen, dan heb je dus een probleem!

Je cellen kunnen de energie niet opnemen omdat ze niet meer open gaan voor insuline, waardoor insuline de glucose (=energie) niet de cel in brengen. Je hongerige cellen blijven roepen om de energie, die je wel door je mond laat gaan, maar die niet in je cellen terechtkomt.

Dat maakt dat je lichaam je aanzet om meer te eten; het heeft energie nodig. Je krijgt cravings; je snákt naar brood, pasta, chocola, koekjes enzovoor. Deze cravings zijn bij insuline resistentie vooral gericht op zoet: suiker en koolhydraten (brood, pasta, koekjes enzovoort).

Met de juiste lifestyle tips maak je je cellen stapsgewijs weer gevoelig voor insuline.

  • Eet minder koolhydraten en kies voor de natuurlijke en volle variant
  • Eet meer eiwitten en vetten
  • Kies twee keer per week voor vette vis zoals zalm, makreel, sardines of haring
  • Eet veel verse groenten (zeker 400 gram per dag)
  • Eet maximaal drie keer per dag en laat tussendoortjes achterwege
  • Beweeg voordat je gaat eten. Een wandeling voor het ontbijt is een mooie start van de dag!

 

We need sweet!

Maar behalve het aanpassen van je eet-stijl, waarbij onze orthomoleculair therapeute Kirsten je kan helpen, is er meer om bij stil te staan:

In de Chinese voedingsleer (en hetzelfde zie je terug in de Ayurveda!), is de smaak zoet een belangrijke smaak die in elke maaltijd hoort te zitten. We hebben zoet nodig!

De smaak Zoet hoort bij het element aarde. Aarde staat voor stabiliteit, veiligheid, geborgenheid, zorg, vredig genieten, betrouwbaarheid, rust. Aarde gaat over Zijn en vertrouwen, over bestaansrecht. Moedermelk is zoet, dat zegt eigenlijk alles al.

Het aarde-element hoort de spijsvertering. Waarmee voed je je? En hoeveel neem je tot je? Kun je het verteren? Neem je genoeg verteertijd? Liggen sommige dingen je te zwaar op de maag? Wat je ‘inneemt’, moet je ook ‘verwerken’.

Het aarde-element gaat dan ook over ‘hoe voed je jezelf’ in de breedste zin van het woord, dus ook over hoe je je je hart en je geest voedt: aan hoeveel prikkels stel je je bloot, hoeveel tijd neem je om te ontspannen en is wat je hoort en ziet in de media goed voor je? Hoe ga je om met emoties, heb je tijd om die te verwerken of komt dan het volgende alweer? Te veel stress en spanning – fysiek, emotioneel én mentaal – zetten je spijsvertering, je maag en je alvleesklier, onder druk. Met alle gevolgen van dien..

In onze maatschappij en onze manier van leven is er weinig ruimte voor ‘het zoet der aarde’: we nemen te weinig rust, we piekeren veel, en we ervaren te weinig innerlijke stabiliteit. We zijn meer van het ‘doen’ dan van het ‘zijn’. En we menen ons bestaansrecht te moeten ‘verdienen’ door hard te werken en maar door te gaan. We gunnen onszelf eigenlijk nauwelijks wat we echt nodig hebben: zoet!

En ergens weten we dat wel: ‘we need sweet’. En de voedingsindustrie weet dat ook: vandaar dat de schappen vol liggen met koekjes, snoep, brood en pasta’s. Allemaal om die behoefte aan zoet te stillen. Maar werkt dat wel?

 

Genieten van wat echt waardevol is

Door zoet te te eten steun je je aarde element. Het geeft rust in je systeem. Maar dat werkt alleen bij  natuurlijk zoet: wortels, pastinaak, pompoen, volle granen. Ze horen tot het aarde-element en voorzien je lichaam in haar behoefte aan zoet. 

Wij eten niet zozeer deze natuurlijke suikers, maar vooral geraffineerde suikers. En ook, nog een beetje erger: kunstmatige suikers. Al deze suikers zijn ‘nep’ voor ons lijf en geven het niet wat het werkelijk nodig heeft. Het zoet van het leven wordt geraffineerd of zelfs kunstmatig.
Maar ons systeem trapt daar niet in: het blijft verlangen naar zoet. In een poging om aan onze zoetbehoefte te voldoen, houden wij eigenlijk ons lijf én ons hart ‘voor de gek’. 

Denk maar eens aan hoe je je leven inricht: geniet je genoeg van van wat echt waardevol is, of kies je voor snel en gemaakt vertier dat je niet echt inspireert? Komt je hart nog tot rust? Doe je nog wel de dingen die je écht voeden, waar je wezenlijk blij van wordt? Zit je in je hoofd of zit je lekker in je lijf, in het hier en nu? Heb je genoeg tijd en kwaliteit op het gebied van Selfcare, wat dé waardevolle steunpilaar is om je aarde-element te voeden? 

Ja, we need sweet, en door zoet als kwaliteit bewust in te zetten, nemen je sugar-cravings af en wordt je aarde-element sterker. 

Rosanne Verstappen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen
Scroll naar top