Vet lekker

Vet is lekker, vet lekker. Wij mensen houden van een vette hap. Vrijdag patatdag, in de jaren 80 was dit volstrekt normaal. Als je dat nu zegt, ben je in de ogen van de gemiddelde medemens een slechte moeder. Maar bijvoorbeeld ook pannenkoeken, pizza, chips, taart, Franse kaasjes en een flinke dot slagroom, vallen vaak in de categorie ‘guilty pleasure’.

Het is niet zomaar dat wij een hang hebben naar vet en tevens suikkerrijk voedsel. Dé energiebron voor onze cellen, naast glucose, is vet. Vet bevat meer energie dan glucose en je kunt er dus langer op vooruit. De meest fitte mensen kunnen naast glucose namelijk heel goed vet verbranden in de cellen. Je hart fungeert voor 60% op vet, de hersenen bestaan voor het grootste deel uit vet en je vetweefsel is zelfs heel belangrijk voor je hormoonhuishouding en vruchtbaarheid. Uit cholesterol maakt je lichaam je geslachthormonen als progesteron, Dhea, oestrogeen en testosteron. Daarnaast zorgen vetten ervoor dat je de vet oplosbare vitamines A, D, E en K goed kunt verwerken en opslaan.

Vet was jarenlang de boosdoener

Jarenlang zijn we gebrainwasht dat vet ongezond is. Vet zou verantwoordelijk zijn voor obesitas, hart- en vaatziekten en allerlei andere nare kwalen. Vooral cholesterol was de boosdoener en de farmaceutische industrie deed een vreugdedansje want de cholesterolverlagers waren niet aan te slepen. De referentiewaarden voor bloedonderzoek werden namelijk drastisch verlaagd en als een patiënt qua cholesterolgehalte ook maar iets boven de norm zat, moest deze gelijk aan de cholesterolverlagers. En dat is nog steeds zo. Deze medicatie zorgt alleen wel voor vervelende bijwerkingen als ernstige vermoeidheid en spierzwakte.

Ik weet nog dat mijn moeder een jaar of twintig geleden een boek las wat ‘De Cholesterol leugen’ heet. In het boek is beschreven hoe huisartsen vastzitten aan protocollen wanneer ze cholesterolverlagers moeten voorschrijven en hiervan niet mogen afwijken. Een tijdje na de verschijning ervan, werd het uit de bibliotheken gehaald. De lange arm van de farmaceuten reikt ver.

We zijn dus decennialang bang gemaakt om vetten te eten want “Van vet krijg je enge dingen”. Als je je biefstukje niet in Becel braadde, nou dan was het je eigen schuld dat je dik werd van je roomboterjus. De lightproducten schoten als paddenstoelen uit de grond, zoals Griekse yoghurt met 0% vet, light chips en alles werd met zonnebloemolie en halvarine bereid. Vet geeft smaak aan producten, om het gebrek hieraan enigszins goed te maken werd er meer suiker en zetmeel toegevoegd.

Een tekort aan vetzuren is ongezond

Steeds meer critici lieten echter een ander geluid horen over vet en cholesterol. Want jaren later blijkt het percentage mensen dat hart- en vaatziekten heeft helemaal niet afgenomen, sterker nog het is behoorlijk toegenomen. En dit terwijl men steeds minder vet is gaan eten en er een strikte screening op het cholesterolgehalte is toegepast. Kortom, het zit hem dus niet in dat vet ongezond voor je is. Het is juist andersom, een tekort aan vetzuren is ongezond.

Vanuit de wetenschap liggen er ontelbaar veel onderzoeken die bewijzen dat niet vet de boosdoener is, maar suiker.

Nu is er wel een verschil in welk soort vet je eet. Dit blog kan helaas niet misbruikt worden om al je guilty pleasures te excuseren. Snacks bestaan voor een groot deel uit transvetten, dit zijn zeer ongezonde vetten. Alles wat gefrituurd is, is in te heet vet gebakken, hierdoor is de structuur van de olie veranderd. Verder is het belangrijk dat je maathoudt bij het consumeren van vet. Ga nou niet een half pakje roomboter op je stokbroodje smeren, in het kader van: “Dan maak ik zo lekker geslachtshormonen aan.”

Gezonde vetten

Als ik over gezonde vetten praat dan bedoel ik: vette vis (als makreel, zalm, sardines, haring) en verder olijfolie, kokosolie, ghee, ongebrande noten, avocado, avocado olie, olijven, kokosyoghurt en roomboter met mate. Over het algemeen kun je kokosolie en ghee hoger verhitten dan roomboter. Olijfolie bereikt het rookpunt zelfs al vanaf 180 graden. Het is vet belangrijk om hier rekening mee te houden. 

Wil je meer weten over hoe het staat met vet en de invloed van vet op je hormonen? Op donderdag 1 juli om 20.30 uur geven wij hierover een gratis Masterclass. Je bent van harte welkom, hier kun je je aanmelden.

 

Kirsten Elsdijk is orthomoleculair kpni therapeute, gespecialiseerd in vrouwen en hormonen

 

Kirsten Elsdijk

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen
Scroll naar top